tisdag 13 oktober 2015

Projekt

Hej alla föräldrar på smörblomman!

Jag vill tydliggöra och beskriva här om våra aktuella projekt för de som inte kunde delta under föräldramötet.
Under ”undersökningsfasen” observerade vi, pedagoger, barns lekar och ansåg att en del barn visade ett stort intresse för snäckor och andra pratade mest om de färger och former som finns på olika föremål. Vi kommer att fördjupa oss i dessa områden under läsåret och kommer att fortsätta att lyssna på barnens funderingar och frågor för att spana efter nya spår och starta nya projekt. Det vill säga barns intresse och nyfikenhet leder processen vidare.
Vi har påbörjat undersökningen om snäckor/sniglar både inomhus och utomhus samt färger och former som finns omkring oss i naturen, miljön och olika föremål tillsammans med era kompetenta barn.
Projektfrågor som vi har gjort oss nyfikna på:
Möte med Snigel, snäckor                    
Vad vet barnen om Sniglar och andra snäckor, deras tidigare erfarenheter?
Vilka frågor har barnen/ barnet i relation till sniglars värld? Vad äter sniglar? Hur lever sniglar? Vad de kan göra och mm?
Vilka strategier använder barnen?
Hur ”smittar ”lärandet vidare i gruppen?
Vilka begrepp/hypoteser utvecklar barnen?
Vilken hållbar kunskap kan vi tillsammans få fatt igenom att undersöka detta?
Möte med färg och form
På hur många olika sätt kan barnen möta färg?
På hur många olika sätt kan barnen möta form?
Vad är det om fångar barnens nyfikenhet och intresse?
Vilka bidrag/ tillägg ger vi pedagoger för att uppmuntra ett experimenterande/ utforskande? 

Inför projektets uppstartande skapar vi pedagoger en relation till ämnet, genom att samla kunskap, dikter, material, sagor, bilder, musik och verktyg som utmanar och underlättar barnens utforskande.
Under projektets gång använder vi oss av pedagogiska dokumentation som arbetsverktyg. Dokumentation, reflektion och barnens utsagor gör det möjligt för oss att följa barnens utveckling och lärande. Ni är alltid välkomna att komma in på vår avdelning och kolla på dokumentationerna på väggarna. Vi kommer att lägga ut en del dokumentationer på bloggen under Etiketten ”Projekt”. Vi bjuder in er till att tänka med oss kring det som barnen är med om, så skriv gärna en kommentar eller prata med oss.   
  Barnen kommer att vistas i mindre grupper (på tisdagar, onsdagar och torsdagar) där vi pedagoger har ansvar för att ställa öppna frågor (frågor som utmanar barnen)samt fungera som medforskare i barnets eget kunskapande. Vi strävar mot att skapa lust och glädje i barngruppen och fördjupa barnens teorier, genom gestaltande/ visualiserande i något av de 100 språken.

Vänligen 

Nakisa
Förskollärare























































2 kommentarer:

  1. Det finns ett jätteroligt sätt att arbeta med dikter på ett tema:
    -kopiera upp/skriv ut en dikt så att bokstäverna blir ganska stora
    -klipp ut orden, ett och ett
    -sätt ihop orden till en egen dikt, antingen genom att blanda och slumpvis placera ut orden eller genom att medvetet placera orden i en viss ordning

    Det är kul att se hur olika dikterna blir trots att alla använder samma ord! Funkar även för de som inte kan läsa än, med hjälp av pedagog!
    /Lottie

    SvaraRadera